Eeuwenoude Traditie

Russische methode

Traditionele Russische koude training kent vooral 4 methoden: het ‘walrussen’ ofwel winterzwemmen, de emmergieting beter bekend als icebucket, inwrijven of rollen in de sneeuw, en tenslotte de luchtdouche zoals hardlopen in zwemkleding. Verreweg de meest toegepaste methode in Rusland is de emmergieting. Meestal doen Russen dit s’ochtends direct na het opstaan zodat ze nog hun nestwarmte meedragen. De emmergieting is geweldig zodra de nachten koud worden en je emmers klaar kunt zetten voor de volgende ochtend.
Het is essentieel dat je lichaam eerst goed opgewarmd is voordat je de kou in gaat. Een sauna of een fysieke warming-up geeft een beschermende voorraad warmte. Met een koud lichaam gaan zwemmen geeft risico’s voor o.a. hart, nieren en gewrichten. Extremiteiten worden ernstig afgeraden door alle Walrusclubs in Rusland. Russische medici benadrukken het belang van kort zwemmen en de risico’s van te lang zwemmen. Verder is kenmerkend voor de Russische methode dat je blijft zwemmen en niet stil gaat zitten in het water. Door te bewegen in het water is de koudestress en daarmee het gezondheidseffect groter.

Zwemtijden winterzwemmen

De essentie van gezond winterzwemmen is dat de buitenkant van ons lichaam afkoelt terwijl de kern warm blijft. Een korte koude impuls zorgt voor alle gezondheidseffecten. Een te grote dosis kou laat onze kernwarmte teveel afvloeien en het gevaar van onderkoeling komt in beeld.
Zwemtijden zijn zeer individueel en het is belangrijk rekening te houden met je lichamelijke constitutie (slank, gewoon of stevig) en met je conditie van dat moment. Voel vooraf wat je aankunt en ga na afloop van het zwemmen voelen of de dosis kou goed was. Deze ervaring gaat je zwemtijden bepalen. Onderstaande tabel is een handig hulpmiddel om een veilige richtlijn te krijgen.

Wetenschap uit Rusland

Wetenschappelijk onderzoek

Sinds de jaren 60 is er veel wetenschappelijk onderzoek in de voormalige Sovjet Unie gedaan naar de gezondheids effecten van koude training. Dit is o.a. gedaan door grote Staatsinstituten op gebied van Hypothermie, Ruimtevaart en Fysiologie. Inmiddels zijn er ongeveer 1,5 miljoen leden van walrusclubs waaronder ook wetenschappers en medici die de onderzoeken verder aanvullen en verdiepen.

witte bloedcellen voor en na ijszwemmen

inspiratie bronnen

Vrienden, Collega’s in Rusland
Друзья, Kоллеги в Pоссии


Yevgeniy Michalovich Zhitnov
, voorzitter en instructeur winterzwemmen Walrusclub Omsk
Евгений Михайлович Житнов, председатель Клуб Закаливание и зимнего плавания “Моржи” в Омске.

Vasily Andre Yurevich, voorzitter en zwemcoach Walrusclub st.Petersburg, Master of Sports USSR
Васильев Андрей Юрьевич, отличник физической культуры России, мастер спорта СССР,
председатель
Клуб моржей “Озерки” в Петербурге.
We bezoeken deze club jaarlijks tijdens onze retraite ‘Yoga & ijszwemmen’

Roman Karkachev, managing director van de st.Petersburg Winter Swimming Federation
Роман Каркачев, председатель «Федерация Зимнего Плавания Санкт-Петербурга» (ФЗП СПб)

Sergey Nikolaevich Maksimov, voorzitter van de grootste Walrusclub in Moskou,
toegewijd yoga beoefenaar en autoriteit op gebied van koude training.
Сергей Николайвич Максимов, председатель Клуб моржей Серебряный бор, в Москве.